tisdag 4 oktober 2011

Detox...

..är grymt bra för din kropp. Nu menar jag inte bara kortsiktig utan även långsiktig. Den intensiva perioden är den del där du i verkligen blir av med gifter! Denna period bör vara på 2-4 veckor och då utesluta kaffe, komjölk, kött, fisk och fågel. Här är det grönsaker, frukt, rotfrukter, mjölkprodukter från växtriket, böner, linser etc som prioriteras. Med fördel är det ekologiska produkter som bör väljas, undantag kan göras på råvaror där du inte ska äta skalet. Ekologiska produkter är inte besprutade dvs minskat intag från besprutningsmedel. Anledningen till att det ite är lika "viktigt" med ex avoccado, apelsin och banan beror på att det är skalet som innerhåller gifterna och inte själva innehållet. Bra tumregel då det är svårt att få råd att köpa allt ekologisk!

Under denna period är det super att komplettera kosten med gröna drinkar (chlorella, mighty greens, spirulina osv) som binder gifterna, sedan är det bra med psylliumfröskal som hjälper till att "städa" i tarmen, gärna någon form av multivitamin som optmalis, multiboost, eller super vitalis, även bra att tänka på att öka intag av goda fetter såsom omega3 för att rensa cellerna och hålla dem pigga. Det finns massor att rekommendera men dessa är grunden som du kan bygga vidare på. Under dessa veckor kan man med fördel dricka gröna örtteer då dessa är rika på antioxidanter och kan medverka till att skydda mot cancer. Ett bra te (som inte är grönt) är pau d´arco som är utrensande, immunstärkande och parasitdödande.

Efter denna intensiva period är det viktigt att fortsätta med tillskotten och till viss del maten. Det är bra om man kan hålla en "diet" som är 70% detoxmat och 30% övrigt men det allra viktigaste är att man hittar sin egen balans! Livet är till för att må bra och avnjutas så även maten (och det finns mycket man kan välja som är grym för kroppen som är himmelsk även på restaurang!). Det handlar om inställningen till hur du och din kropp ska må.

Kryddor som är bra för kroppen och med fördel alltid kan inkluderas i maten är som följer: Ingefära, kanel, kardemumma, cayenpeppar, och gurkmeja. Dessa är naturligt stärkande och utrensande för kroppen. Dessa använder jag varje dag :)

För egen del har jag haft perioder då jag verkligen varit strikt och visst varit smal som en sticka men inte njutit av livet, inte känt glädje! Nu har jag hittat en hyfsad balans där jag fortfarande har koll på vad jag stoppar i mig men avstår inte för något kroppen verkligen vill ha. Det är farligt att alltid avstå (kortare perioder helt ok). Jag njuter mer av livet nu än vad jag gjorde innan, jag mår så mycket bättre. Visst är jag rundare men med mycket träning (som jag älskar) och god mat bryr jag mig inte eftersom jag mår BRA, jag känner mig hälsosam och glad.

Ta nu hand om din kropp och njut av livet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar