onsdag 5 oktober 2011

Kommunikation oss emellan

När människor kommunicerar tror vi ofta att vi är raka och klara med vårt budskap. Men hur ärliga är vi egentligen? Säger vi exakt det vi tänker?

Ska jag vara ärlig? Jag är mega dålig på att vara rak och jag har en examen i beteendevetenskap!  Min teori är att desto äldre vi blir desto mer medvetna blir vi om omgivningen och vad den "tror" om oss. När vi är barn lever vi i vår lilla värld och säger det vi tänker utan att dirigerar filmen innan orden uttalas. Tänk om även vuxna kunde vara lika raka? Kanske inte exakt vad vi tänker på men att vi inte bäddar in budskapet i olika vita lögner som ska göra det klargjort fast det svåra är att man då måste säga det till en person som tänker exakt likadant. Detta gör att kommunikationen mellan människor ofta felar, eftersom ingen tänker på exakt samma sätt som du själv. Nu menar jag inte att vi ska börja vara rent elaka men med väl valda ord kan vi göra det vi vill säga helt glasklart. Om man tänker efter när man nån gång dragit ut på sanningen genom små undanflykter och sedan säger exakt hur vi känner och upplever situationen så känns det så grymt bra! Det jag menar är att vi ska vara ärliga mot oss själva för det är bara oss själva vi sviker när vi inte är ärliga. Självklart gör vi omgivningen ledsen men det skadar mer om vi är oärliga än om vi ljuger. Så var ärlig och sluta undvika sanningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar